Kreidler.dk

1973 Tunings kit til motorsport

Efter det første racersæt (1968), der også kunne købes af private, var afløseren fra 1973, et vandkølet ombygningssæt med drejeventilstyring, som kun blev solgt til licenserede motorsports kørere. Dette racersæt var kun beregnet til brug i rørformet
racerstel fabrikeret til formålet.

Tekniske specifikationer:

Motor: En-cylindret – totaktsmotor med smedede flade stempler, indsugningsstyring via drejeventil, omvendt udrensning med ekstra skyllekanaler, vandkølet cylinder, nikasil-belagt, speciel krumtapaksel, blandet smøring
kubik kapacitet 49cc, 40×39,7mm
Ydelse: 14-15 hk ved 13.500-15.000 o/min.
Karburator: Bing 28mm type 84
Brændstof: To-takts blanding 1:20 med racerolie såsom Castrol R 20
Udstødningssystem: resonans udstødnings system
Køling: vandkøling med elektrisk pumpe
Kobling: 5 pladet kobling i oliebad
Transmission: Standart (1971) 5 trins  fodskift eller Hurth 6-trins gearkasse.
Oliepåfyldning: 1/3 ltr. SAE 80
sekundær overførsel til baghjulet 13 – 16 : 30 – 36
Tænding: Batteritænding, 1,9-2,1 mm før TDC
Tændrør: racing tændrør
Nypris:  Kit 1973: 1.265 DM,  1975: 1.532 DM 

Disse typer cylindre er udelukkende blevet udviklet til motorsports brug

Van Veen / Kreidler vandkølet cylinder, produceret af Mahle
Kreidler ordre Nr: 15.43.14
Cylinderen er produceret til drejeskive indsugning ved tændings siden
Effekt: 16,5 HK / 12 KW
Van Veen / Kreidler vandkølet cylinder, produceret af Mahle
Kreidler ordre Nr: 15.43.14
Cylinderen er produceret til normal indsugning med indsugning studs
Begge cylinder typer har Nr. 15.43.14 dette skyldes formentlig at der blev produceret del kopier af denne 
Effekt: 15 HK / 11 KW

Originalt 1973 15 Hk. Motorsports Kit

Originalt 1973 15 Hk. Renn Satz

1974 Motorsportskit

Hele monteringsvejledningen kan downloades HER

I dag opnår man samme eller større effekt med både stempelstyret og membranstyret indsugnings motorer