Kreidler.dk

De Norske Kreidler modeller

Dette er en oversigt over hvilke Kreidler Florett, Mofa og Superstar knallerter der er importeret i Norge samt specifikationerne på disse. På den måde kan man se hvordan modellen oprindeligt har set ud, så det måske er lettere at renovere den tilbage til sin originale stand.

Generel info:
Betegnelsen “Mofa” betyder Motor med Automatkobling.
Betegnelsen “Moped” betyder Motor med Pedaler.
Betegnelsen “Mokick” betyder Motor med Kickstart.
Alle Norske  Kreidler Motorcykler, Knallerter, Mofa og Moped modeller er medtaget i denne oversigt

Kreidler skiftede produktionen til nye modeller i deres sommerferie. dette betyder at en 1975 model startede produktionen allerede i sensommeren 1974 og kunne herfor i visse tilfælde allerede være på markedet i 1974.

Florett RS 1973

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 504 N
Florett Motorcykkel
1973
Signal – Orange
Encylinderet to-takt
49,9 cc
6,25 HK.
5 fodgear indirekte skift
Fart vindkølet
83 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
85 Km/t

Florett RS Cross 1975

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 506 N
Florett Motorcykkel
1975
Orange og matsort
Encylinderet to-takt
49,9 cc
6,25 HK
5 fodgear indirekte skift
Fart vindkølet
84 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
85 Km/t

Denne model Kreidler Cross var oprindeligt beregnet til det schweiziske marked (typekode K54/513), men blev også solgt i Norge i 1975. Florett Cross for Norge fik den eksisterende typekode K54/406 på typeskiltet. Det er usædvanligt, da en model med kickstarter og 5 gear normalt får en kode, der starter med K54/5

Florett RS - B 1974 - 1976

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 504 N
Florett Motorcykkel
1974 – 1976
Orange eller Gul
Encylinderet to-takt
49,9 cc
6,25 HK.
5 fodgear indirekte skift
Fart vindkølet
85 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
85 Km/t

Florett RSH - B 1974 - 1976

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 504 N
Florett Motorcykkel
1974 – 1976
Orange eller Gul
Encylinderet to-takt
49,9 cc
6,25 HK.
5 fodgear indirekte skift
Fart vindkølet
85 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
85 Km/t

Florett RM 1975 - 1976

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 506 N
Florett Motorcykkel
1975 – 1977
Orange
Encylinderet to-takt
49,9 cc
2,9 HK
4 gear direkte skift
Fart vindkølet
80 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
40 Km/t

Florett RMC 1976

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 406 N
Florett Mokick
1976
Gul
Encylinderet to-takt
49,9 cc
2,9 HK.
4 gear direkte skift
Fart vindkølet
80 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
40 Km/t

Florett RMC 1977 - 1978

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 406 N
Florett Mokick
1977 – 1978
Rødorange
Encylinderet to-takt
49,9 cc
2,9 HK.
4 gear direkte skift
Fart vindkølet
80 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
40 Km/t

Florett RMC 1977 - 1978

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 406 N
Florett Mokick
1977 – 1978
Golf – Grøn
Encylinderet to-takt
49,9 cc
2,9 HK.
4 gear direkte skift
Fart vindkølet
80 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
40 Km/t

Florett RS - GS 1977 - 1978

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 504 N
Florett Motorcykkel
1977 – 1978
Golf – Grøn
Encylinderet to-takt
49,9 cc
6,25 HK.
5 gear direkte skift
Fart vindkølet
86 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
85 Km/t

Florett RMC - L 1979

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 406 N
Florett Mokick
1979
Signal Rød
Encylinderet to-takt
49,9 cc
2,9 HK.
4 gear direkte skift
Fart vindkølet
70 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
40 Km/t

Mangler Billede, sidste kendte registreing Nr. i Norge KF2728

Florett RMC - S 1980 - 1981

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 535 N.
Florett Mokick
1980 – 1981
Signal Rød
Encylinderet to-takt
49,9 cc
2,9 HK.
5 gear direkte skift
Fart vindkølet
95 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
40 Km/t

Florett RMC - E 1982

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 406 N
Florett Mokick
1982
Signal Rød
Encylinderet to-takt
49,9 cc
2,5 HK.
5 gear direkte skift
Fart vindkølet
86 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
50 Km/t

Florett RMC - E 1982

Model:
Type:
Årgang:
Farve:
Motor:
slagvolumen:
Ydelse:
Gear:
Køling:
Vægt tom:
Total vægt:
Tankkapacitet:
Maksimal hastighed:

K 54 / 511  N
Florett Motorcykel
1982
Signal Rød
Encylinderet to-takt
49,9 cc 
5,8 HK.
5 gear direkte skift
Fart vindkølet
86 Kg.
245 Kg.
12,5 ltr., 2 ltr. Reservere
80 Km/t

Specielt om denne Norske RMC - E fra 1982

Morten Mager – ejer af MC-Center a/s og eneste forhandler i Norge – blev kontaktet af Kreidler i foråret 1982.
De fortalte at de havde en særlig model for det schweiziske by-politi, en model med et komfortabelt bænksæde, store bremser og en 5,8 hk motor (i modsætning til Kreidler RS med 6,25 hk) for at give motoren mere drejningsmoment. 
Et meget manøvredygtigt køretøj til at komme hurtigt igennem trafikken. 
Morten fik tilbudt at bestille 50 stykker til en meget fordelagtig pris, motoren ville så blive neddroslet til 2,5 hk til Norge. 
Da leverancen ankom til Norge, fik Morten at vide, at Kreidler var erklæret konkurs. 
Hans overraskelse var stor, da han begyndte at sælge knallerterne. Han opdagede, at disse var ombyggede schweiziske RS-modeller (Florett RS Super, K54/511). 
Disse RS-modeller havde 5 gear og 6,25 hk med en tophastighed på 85 km/t. Fordi en Kreidler med denne konfiguration ikke kunne sælges som knallert, fandt tyskerne på en kreativ løsning.
De havde fået RMC-mærkater sat på, og den kraftige motor blev droslet ned ved at placere en ring i udstødningsporten, som kunne fjernes på få minutter med en skruetrækker. Kreidlerne blev i Mortens brochure (af nød) solgt som knallert med 2,5 hk og en maksimal hastighed på 50 km/t.
Denne RMC-E blev markedsført i Norge i 1982 som en “Economy” version af den populære RMC-S Elektronik.
En yderligere detalje, de fleste af de 50 RMC-E modeller der blev leveret fik modelkode K54/406 på typeskiltet, kun få angav stadig K54/511